Drzwi otwarte

więcej

Stop depresji

więcej

Pracownia VR

więcej

Bezpieczeństwo wewnętrzne

więcej

Kryminologia

więcej

Kosmetologia

więcej

Prawo

więcej

Psychologia

więcej

Dietetyka

więcej

Pedagogika

więcej

Studia podyplomowe

więcej

Dla kogo pedagogika resocjalizacyjna?

« wróć

 


Pedagogika jako kierunek studiów osobie niewtajemniczonej kojarzy się przede wszystkim z wychowywaniem i nauczaniem dzieci. Owszem, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna to wśród kandydatów na studia bardzo często wybierany kierunek. Warto jednak wiedzieć, że pedagogika to o wiele rozleglejsza dziedzina. Spośród dostępnych specjalizacji możemy wybrać np. pedagogikę resocjalizacyjną – kierunek tyleż fascynujący, co wymagający i pełny wyzwań. Na czym polegają tego typu studia? Kto nadaje się na pedagoga zajmującego się resocjalizacją?

Pedagogika resocjalizacyjna jest dziedziną pochodną wobec pedagogiki specjalnej. Mówiąc w skrócie, zajmuje się nauczaniem oraz wychowywaniem osób niedostosowanych społecznie, o zaburzonych, odbiegających od normy zachowaniach. Narodziny tej dyscypliny są wyrazem postępu, jaki poczyniły współczesne społeczeństwa w podejściu do jednostek nieprzystosowanych. Pedagogika specjalna sama w sobie zakładała, że takie osoby należy izolować. Dopiero wykształcenie się nurtu pedagogiki integracyjnej pozwoliło nam dostrzec, że izolacja nie jest jedynym właściwym rozwiązaniem. Wielu ludzi można bowiem przywrócić do życia w społeczeństwie.

Czego uczy się student pedagogiki resocjalizacyjnej? Przede wszystkim diagnozowania przyczyn zaburzeń funkcjonowania społecznego człowieka oraz opracowywania adekwatnych metod postępowania z taką osobą. Uczy się pracy z wychowankiem w różnych środowiskach: ośrodkach penitencjarnych, profilaktyki oraz w środowisku otwartym. Student może więc znaleźć zatrudnienie w szkołach, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach specjalnych dla społecznie niedostosowanych i zakładach karnych i poprawczych, ośrodkach pomocy społecznej, policji, aresztach śledczych i zakładach karnych.

W procesie resocjalizacji zadaniem pedagoga nie jest przywrócenie jednostki do takiego stanu zdrowia psychicznego, społecznego i moralnego, jaki reprezentował przed „zejściem na złą drogę”. Z technicznego punktu widzenia nie jest to możliwe – osobność człowieka przecież stale się rozwija. Postawy, poglądy i wzorce zachowań wykształcają się u człowieka przez wiele lat, duże znaczenie mają przeżycia z dzieciństwa. Pewnych braków z tego okresu życia nie sposób uzupełnić w późniejszym czasie. Celem pracy z osobą niedostosowaną jest przywrócenie jej do normalnego funkcjonowania w sposób najlepszy z możliwych, ale bez presji na pełne przywrócenie. To dlatego praca pedagoga resocjalizującego jest naprawdę wielkim wyzwaniem.

Kto nadaje się na pedagoga pracującego z ludźmi wymagającymi resocjalizacji? Osoby, dla których praca to misja. Pedagogiem tego rodzaju może zostać tylko osoba otwarta na drugiego człowieka, umiejąca słuchać i rozmawiać, cierpliwa, opanowana i stanowcza jednocześnie.

created by: Strony Internetowe Łódź