Powered by Smartsupp

Przedłużamy rekrutację do 15 października!

więcej

Sprawdź nasze promocje

więcej

Pracownia VR

więcej

Bezpieczeństwo wewnętrzne

więcej

Kryminologia

więcej

Kosmetologia

więcej

Prawo

więcej

Psychologia

więcej

Dietetyka

więcej

Pedagogika

więcej

Studia podyplomowe

więcej

Szkoła bez porażek

« wróć

Iwona Wojtacka

 

Podsumowując wspólną pracę w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań do pracy z młodzieżą sprawiającą problemy wychowawcze i rozważań na temat inteligencji emocjonalnej w projekcie ICARO, pragnę podzielić się refleksją powstałą po wielokrotnej lekturze i analizie poszczególnych zagadnień książki Williama Glassera „Każdy uczeń może osiągnąć sukces”.

 

Dzieciaki i zegarki nie mogą być stale nakręcane.
Trzeba im też dać czas na chodzenie
Friedrich Frobel (1782-1852)- niemiecki pedagog

 

Książka Williama Glassera jest pozycją, do której często sięgam. Nie da jej się przeczytać raz na zawsze. Autor, strona po stronie, wprowadza czytelnika w swój świat oddziaływań w relacjach uczeń- nauczyciel. Czyni to bardzo zręcznie. Nie narzuca swoich poglądów, nie manipuluje, lecz w logicznej konstrukcji zawiera praktyczne wskazówki oparte na własnym, bogatym doświadczeniu.

 

Ujmująca jest wiara autora w możliwości jakie stwarza nauczycielowi pełnienie roli wychowawcy, szczególnie w klasach z tzw. trudną młodzieżą. Na podstawie przedstawionych studiów przypadków, dowodzi, że zmiana stereotypów w myśleniu pedagogów o takiej młodzieży i postawieniu na odpowiednią motywację w stosunku do ucznia, zakończy się sukcesem obu stron- ucznia i nauczyciela, bowiem, parafrazując tytuł niniejszej książki - „każdy uczeń może osiągnąć sukces” uzupełniłabym: na miarę swoich możliwości..

 

Szkoła Glassera opiera się na sześciu podstawowych warunkach: relacjach opartych na zaufaniu i szacunku; nauce na poziomie umiejętności; wykonaniu pewnej pracy na wysokim poziomie, wykraczającym poza dobre umiejętności; uczeniu nauczycieli i uczniów stosowania wyboru w pracy, życiu i w szkole; osiąganiu dobrych wyników i podkreślaniu ich istoty w szkole oraz postrzeganiu jej jako przyjaznego miejsca zarówno przez nauczycieli jak uczniów.

 

Autor wskazuje na istotny, często niedoceniany fakt, iż wprowadzanie zmian należy zacząć od siebie. „ Niezależnie od tego ile grożę i każę, uczniowie ciągle nie chcą robić tego, co mówię. Czasem sytuacja się nawet pogarsza” (W. Glasser, Każdy uczeń może osiągnąć sukces, s.12). W odpowiedzi czytamy: „ Cały czas miejcie w głowie, że powodzenie każdego wysiłku, a nauka w szkole z pewnością się do tego zalicza, jest wprost proporcjonalne do tego, w jak dobrych stosunkach pozostają ludzie w ten wysiłek zaangażowani” (jw. s.15).


W treści drugiego podstawowego warunku Szkoły Glassera, autor polemizuje z tradycyjnym systemem oceniania uczniów, zwłaszcza tych, którzy pochodzą z rodzin dysfunkcyjnych. Twierdzi, że niezależnie od wysiłków podejmowanych przez nauczycieli, system ocen udaremnia osiągnięcie przez ucznia sukcesu. Proponuje więc inne rozwiązania oparte na podkreślaniu sukcesów , a nie porażek. Jako alternatywę wskazuje ustalenie realnego standardu pracy, wykonanej na dobrym poziomie.

 

Autor zastępuje nawyki grożenia, przymuszania, obwiniania, przyzwyczajeniami budującymi więzi, poprzez: wsparcie, troskę, słuchanie, zachęcanie i zaufanie. Dzięki temu, wg Glassera, nauczyciele zbliżają się do ucznia, a nie kontrolują. Testy i egzaminy nie są tu narzędziem kontroli, lecz pomocą w ustaleniu kierunku doskonalenia umiejętności ucznia.


Celem Szkoły Glassera jest wydobyć cały potencjał ucznia, zbudować odpowiedzialność osobistą i samokontrolę. Nie przez restrykcje, groźby, czy nagrody, ale poprzez naukę zaspakajania podstawowych ludzkich potrzeb, w odpowiedzialny, efektywny sposób.

 

Być może niektórzy nauczyciele stwierdzą, że: to wszystko już było i dobrze o tym wiemy. Myślę, że nie. W mojej pracy z gimnazjalistami starałam się zaadoptować niektóre z zaproponowanych rozwiązań i z satysfakcją stwierdzam, iż w większości przypadków moje starania przyniosły efekty.
Książka Glassera zmusza poszukującego pedagoga do autorefleksji. Zajrzyjcie do niej, warto…

created by: Strony Internetowe Łódź