Powered by Smartsupp

Przedłużamy rekrutację do 15 października!

więcej

Sprawdź nasze promocje

więcej

Pracownia VR

więcej

Bezpieczeństwo wewnętrzne

więcej

Kryminologia

więcej

Kosmetologia

więcej

Prawo

więcej

Psychologia

więcej

Dietetyka

więcej

Pedagogika

więcej

Studia podyplomowe

więcej

Dobre praktyki w turystyce zrównoważonej

« wróć

W ramach projektu R.I.S.ToVET poszukiwaliśmy dobrych praktyk w zakresie turystyki zrównoważonej. Zarówno my, jak i nasi partnerzy z Włoch, Grecji, Belgii i Niemiec przeprowadziliśmy szereg wywiadów z właścicielami małych i średnich biznesów turystycznych oraz szukaliśmy informacji dostępnych w internecie.

Pierwsze wnioski wspólne dla wszystkich krajów partnerstwa, jakie udało się wyciągnąć z badania obejmują zarówno ofertę takich firm, jak i ich strategie działania. Warto podkreślić, że mówiąc o firmach z branży turystycznej mamy tu na myśli oprócz usług związanych z działanością noclegową również firmy bazujące na działalności gastronomicznej, ekspozycyjnej, przewodnickiej i wiele innych, które w branży znalazły swoje miejsce.


Większość zebranych dobrych praktyk najczęściej zawiera w swojej ofercie (oprócz podstawowej działalności np. noclegowej) również:
- działalność edukacyjną
- atrakcje, które charakteryzuje niewielki wpływ na środowisko, najczęściej na świeżym powietrzu (w duchu "slow")
- żywność lokalną i produkowaną we własnym zakresie
- rolnictwo ekologiczne.


Główną strategią działania staje się zintegrowanie działalności turystycznej z inną działalnością ekonomiczną np. z rolnictwem. Wówczas zwykłe działania związane z prowadzeniem gospodarstwa stają się działaniami - atrakcjami turystycznymi i w efekcie wzbogacają ofertę o możliwość doświadczenia (doświadczenie w turystyce jest wymieniane jako jeden z silniejszych trendów).


Ważne staje się również przekształcanie działań zwiększających świadomość ekologiczną w działalność turystyczną. Tu wymienić można zbieranie odpadów podczas trekkingu czy warsztaty upcyklingowe.
Następuje integracja tradycyjnych praktyk ze skupieniem się na dziedzictwie naturalnym z innowacyjnymi technologiami w energetyce, gospodarce wodnej i odpadowej, recyklingu/upcyklingu. Dla wielu podmiotów zrównoważony rozwój staje się marką samą w sobie.


Dla coraz większej rzeszy właścicieli biznesów turystycznych ma znaczenie odpowiednie szkolenie personelu i wchodzenie we współpracę z organizacjami pozarządowymi. Bardzo ważny staje się aspekt społeczny takich małych firm działających w duchu zrównoważonej turystyki, to jak lokalna społeczność może wpisać się w jej działanie poprzez zatrudnienie ale również dostawę dóbr i usług uzupełniających (tworzenie sieci kontaktów z lokalnymi dostawcami i/lub innymi przedsiębiorstwami turystycznymi, związek ze społecznościami lokalnymi).


Jedną z bardziej popularnych strategii jest również integracja zrównoważonego rozwoju i sportu (np. turystyka piesza, rowerowa, nurkowanie).


Niektóre z badanych podmiotów starają się osiągnąć pułap "zero waste" lub deklarują odejście od produktów jednorazowego użytku. Coraz ważniejsza staje się lokalna i/lub tradycyjna i/lub ekologiczna żywność i gastronomia.

 

Więcej o projekcie: R.I.S.ToVET

created by: Strony Internetowe Łódź